Eerste paar dagen les - Reisverslag uit Beijing, China van Jasper - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen les - Reisverslag uit Beijing, China van Jasper - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen les

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

04 September 2008 | China, Beijing

Hoi allemaal,

De afgelopen twee dagen heb ik mijn eerste lessen gehad en ik heb besloten toch op dit niveau te blijven. Halverwege het jaar is er weer een toets en als ik hard leer kan ik er denk ik wel voor zorgen dat ik een niveau over kan slaan en dan weer op hetzelfde niveau zit als de meeste Nederlanders hier.
In de groep waarmee ik Chinese les heb zitten letterlijk mensen van alle uithoeken van de wereld. Koreanen, Siberiërs, India, Duitsers, Amerikanen, Canadezen, Kazachen, Japanners, en natuurlijk ik als de enige Nederlander.
Het grappige is dat ik dus gedurende de dag Chinees, Nederlands en Engels praat en soms ook nog Spaans met de Cubanen op mijn verdieping. Als ik een woord niet weet, schakel ik snel over op een andere taal en dan lukt het meestal wel.
De lessen zijn goed te doen, wel wat schoolser dan je op een universiteit zou verwachten. Veel gezamelijk karakters oplezen en enigzins suffe vragen over korte tekstjes beantwoorden (wat is het beroep van de hoofdpersoon?) Maar op die manier wordt alles wel goed je hoofd ingestamt.

Gisteren hadden we een welkomstbespreking voor alle Engelssprekenden. Eerst werd daarbij een politie-agent van het lokale bureau aan het woord gelaten, die ons vertelde wat we allemaal niet mochten doen. Een kleine greep: niet dronken worden, geen religieuze activiteiten op de campus organizeren (vooral niet van die ene organisatie die ik hier niet bij naam zal noemen), geen prostituees bezoeken, geen prostituee worden (is weer eens een ander bijbaantje dan vakkenvullen bij Albert Heijn), geen drugs gebruiken en niet vechten. Hiervoor had de man ongeveer anderhalf uur nodig. Maar omdat hij in een heel officieel Chinees sprak, hij bij elke regel een praktijk-voorbeeld had, hij de zaal op het begin van zijn 'toespraak' salueerde en zijn mobiele telefoon meerdere keren afging, werd het een soort Monty Python. Zelfs de vertaler had soms moeite om zijn lach in te houden.
Daarna was het de beurt aan iemand van de Universiteit, die in slecht Engels een lijst met regels afging. Het meeste daarvan was al door de politieagent besproken, maar dat merkte ze steeds pas op nadat ze haar stukjes had voorgelezen. Ik was gelukkig al gewaarschuwd door één van de Russen, die al eerder hun praatje gehad hadden.

Vandaag heb ik verder nog gebasketbalt met vijf Chinezen. De regels van Chinees basketbal ontgingen me een beetje, dus ik geloof dat mijn partij verloren heeft. Er lopen behoorlijk wat Chinezen rond op de campus, omdat ze student zijn en/of op zoek naar iemand die ze kan helpen met engels. De laatste stellen zich voor als 'Chinese Teacher', maar het komt er op neer dat jij evenveel tijd met hen besteed aan Engels als zij jou helpen met Chinees.
's Avonds heb ik met twee Nederlanders gegeten bij een restaurant dichtbij de campus. Het valt allemaal reuze mee met de hond en apenhersenen: tot nu toe heb ik gewoon kip gehad met groenten en rijst. Ik moet wel met stokjes eten natuurlijk, maar je mag zoveel slurpen als je wilt, dus dat gaat prima. Heb ook mijn eerste Chinese bier op, maar dat is net limonade: slap en een laag alcoholpercentage. Maar wel lekker met deze temperaturen: het is elke middag rond de dertig graden. Ik zie nu al op tegen de winter, waar het soms wel -10 wordt.

Dat was het wel weer even. Dit weekend ga ik waarschijnlijk weer de binnenstad in, om bijvoorbeeld de verboden stad, de lama of confuciustempel te bezoeken. Of ik kan met de bus naar het zomerpaleis van de vroegere keizers, wat volgens de Nederlanders ook erg leuk schijnt te zijn. Ik zal weer wat foto's maken, dan kunnen jullie het je allemaal misschien wat beter voorstellen. Over foto's gesproken: ik ben een paar dagen geleden, samen met een andere Nederlander, voor het eerst gevraagd of we op de foto wilden met een Chinees. Zelfs in Beijing, na Shanghai de meest Westerse stad, een stad die als ik het mag geloven met buitenwijken meegeteld even groot is als België, zijn buitenlanders voor sommige Chinezen nog zo bijzonder dat ze met ons op de foto willen. Ik heb ook al wat meisjes foto's, of een filmpje zien maken toen ik aan het basketballen was. Dus misschien kom ik over een tijdje met 1000.000 hits op de Chinese Youtube als 'Basketballende Westerling'.
Eén van de Nederlanders, die tijdens de Olympische Spelen vrijwillig was, vertelde me dat hij in het stadion was toen het wereldrecord 100 meter sprint werd verbroken. Op het moment dat dit gebeurde, werd hij op zijn schouder getikt door een Chinees die met hem (de Nederlander dus) op de foto wilde. Zoals jullie misschien begrijpen, moet ik hier aan sommige dingen nog een beetje wennen.

  • 04 September 2008 - 13:39

    Jody En Jan:

    Leuk om alles op deze manier ook een beetje mee te maken.Ook wij waren in het "beroemde" eetstraatje. Prima metro in de stad hé? Is je "slapie" een aardig iemand?Sterkte met het schoolse leren maar volgens ons heb je het best naar je zin. gr.J&J

  • 08 September 2008 - 14:01

    Paula V.d.Meer:

    Hoi Jasper
    Wat een leuke verhalen. Wij zijn net terug van 10 dagen vakantie, dus ik lees nu pas wat je tot nu toe allemaal al hebt meegemaakt. Erg leuk voor je.

    groetjes
    Ton en Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Van 28 augustus 2008 tot midden juli studeer ik in Beijing aan de Beijing Language and Culture University. Verder hoop ik tijd te hebben om meer van het land te zien dan alleen Beijing.

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 18131

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: