Tiananmen en Paralympics - Reisverslag uit Beijing, China van Jasper - WaarBenJij.nu Tiananmen en Paralympics - Reisverslag uit Beijing, China van Jasper - WaarBenJij.nu

Tiananmen en Paralympics

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

10 September 2008 | China, Beijing

Hoi allemaal,

Ik ben toch weer van niveau veranderd; zoals de meeste van de Nederlanders ben ik één niveau hoger gegaan dan die waarbij we door de eerste test geplaatst waren. We kennen nog wel veel woorden en karakters niet, maar bijvoorbeeld onze kennis van grammatica en onze uitspraak is al een stuk beter dan veel van de mensen uit andere landen. Het wordt dus wel hard werken de komende tijd, maar ik ben hier dan ook gekomen om Chinees te leren!
Ik kon op dit niveau een aantal bijvakken kiezen en dat zijn o.a. krant lezen, discussiëren en aardrijkskunde. Dat laaste vak koos ik omdat ik eigenlijk dacht dat dit over cultuur ging, maar het blijkt dus dat je bij dat vak leert over de verschillende steden en gebieden van China. Op zich wel leuk, maar daarbij moet je ook kaarten gaan leren met een heleboel steden er op waar je nog nooit van gehoord heb. Maar goed, morgen is mijn eerste les van dit vak en dan zal ik het wel zien.

Ik ga natuurlijk niet alleen maar naar lessen: 's middags na de lessen en in het weekend heb ik al veel dingen gezien en gedaan hier. Zaterdag ben ik naar het Tiananmen-plein (Plein van de Hemelse Vrede) geweest en ben nu ook een stukje de Verboden Stad ingegaan met drie Nederlanders. Omdat we niet zoveel tijd hadden zijn we niet het deel van de stad ingegaan waarvoor je moet betalen (dat zullen we nog vaak genoeg kunnen doen), maar een park dat ook binnen de muren van de Stad ligt. Wel even fijn om even wat rust te hebben: het verkeer van Beijing was daar nauwelijks te horen en het was lekker rustig. Ik heb wat foto's toegevoegd zodat jullie wat van dit park en de andere Nederlanders kunnen zien.
Ik ben daar trouwens weer meerdere keren gevraagd om op de foto te gaan met Chinezen. We moeten oppassen dat we niet met sterallures terugkomen naar Nederland: de Cubanen die in de kamer naast mij zitten hebben contact met Chinese reclame en televisieserie-makers en die zijn constant op zoek naar Westerlingen. Eén van de Nederlanders heeft al als Amerikaanse soldaat gefigureerd in een Chinese oorlogsserie. Verder wordt er tegen de Nederlandse meisjes constant gezegd dat ze piaoliang (mooi) zijn en het schijnt ook dat ze hier zowat elke Westerling vragen om model te worden.

Vanavond ben ik helemaal gratis naar een wedstrijd van de Paralympics geweest. Eén van de Nederlanders kende een Chinees meisje die drie kaartjes had omdat ze vrijwilliger was, maar ze wilde niet naar de wedstrijd. Het was zittend volleybal (sommige sporters mistte een been, of liepen moeilijk en er was zelfs een vrouw met maar één arm) en de eerste wedstrjd waren de Nederlandse dames tegen een Oost-Europees land (ik geloof Oekraïne) Er was een klein groepje Nederlandse supporters, maar wij zijn tussen de Chinezen gaan zitten. We probeerde ze voor Nederland te laten juichen, maar dat wilde niet helemaal lukken. Sommige deden wel mee, maar zeiden alleen 'jiayou' (letterlijk: olie erbij, dus ongeveer vergelijkbaar met 'kom op') en geen 'Helan jiayou' (De betekenis van Helan moeten jullie wel kunnen raden.)
De meeste Chinezen waren dan ook gekomen voor de wedstrijd die hierna kwam, de Chinese heren tegen Irak. Ik geloof dat er geen enkele Irakese supporter in de zaal zat, die wél vol met Chinezen was. Dus moreel had China in ieder geval al een voordeel. Deze wedstrijd hebben we niet helemaal afgekeken; na de vorige wedstrijd (die trouwens gewonnen werd door Nederland) hadden we het wel even gezien. We hebben nog wel met de Chinese vlag gezwaait en de ploeg aangemoedigd. 'Hao Qiu!' (=goeie bal) en 'piaoliang' (mooi!). Helaas was mijn fototoestel nog niet opgeladen, dus ik heb geen foto's of filmpjes van de Paralympics.

Komende maandag hebben we een dag vrij, dus dit weekend kan ik weer veel uitstapjes gaan maken. Misschien de Grote Muur, of één van de tempels in de stad? Er is genoeg te zien en te doen hier!

  • 11 September 2008 - 00:06

    Rody:

    Hey Jasper!

    Erg leuk bericht en ik heb ze allemaal gelezen tot nu toe en zal het zeker bij houden dus stop vooral niet ;)

    Om je een beetje aan te moedigen heb ik je een kado gegeven dat je 100 meer foto's en meer video's kunt plaatsen dus kom maar op met al die foto's !

    Groetjes Rody

  • 11 September 2008 - 15:21

    Ineke:

    hoi Jasper,
    Ook ik heb je site gevonden en even bijgelezen. Fantastisch, wat je allemaal meemaakt, maar ook leuk, zoals je alles beschrijft. Ik geniet er van en zal regelmatig de site bezoeken. Dus doorgaan graag!! Groeten. Ineke.

  • 14 September 2008 - 07:41

    Floor:

    Hoi Jasper,

    We hebben gisteren het feest gehad van Ineke en 2 potjes jeu de boules gespeeld. Erg leuk om een keer te doen! Mark werd 2e in het uiteindelijke klassement en kreeg een grote reep milka-chocolade van Ineke. Het ging nog verrassend goed met mij bij het jeu de boulen (al heb ik het potje dat ik samen met Don speelde een aantal keer verziekt door onze bal weg te stoten) en ik ben als 19e geïndigd van de 71 mensen die meededen.
    Groetjes,
    Floor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Van 28 augustus 2008 tot midden juli studeer ik in Beijing aan de Beijing Language and Culture University. Verder hoop ik tijd te hebben om meer van het land te zien dan alleen Beijing.

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 18135

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: