De afgelopen maanden en sinterklaas - Reisverslag uit Beijing, China van Jasper - WaarBenJij.nu De afgelopen maanden en sinterklaas - Reisverslag uit Beijing, China van Jasper - WaarBenJij.nu

De afgelopen maanden en sinterklaas

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

09 December 2008 | China, Beijing

Hoi,

Ik zag opeens dat het alweer twee maanden geleden is dat ik een bericht heb geplaatst, dus hierbij hou ik jullie weer even op de hoogte. Mijn leventje hier is vrij regelmatig nu. Van maandag tot vrijdag volg ik mijn lessen, doe 's middags wat huiswerk of ga sporten in het sportcentrum (heb een sportkaart gekocht voor een half jaar) en ga dan 's avonds met vrienden uit eten en daarna nog wat huiswerk maken, een filmpje kijken of lezen. Op woensdagavond ga ik altijd naar de 'hanyu jiao', een activiteit in de bibliotheek waar studenten van verschillende landen heengaan om met elkaar te praten. In mijn geval kan ik bijna iedere week met een andere Chinese student twee uur lang Chinees oefenen wat natuurlijk een goede aanvulling is op m'n lessen. Op vrijdagmiddag ben ik de afgelopen weken steeds met Tom naar één van de vele bijzondere plekken geweest van Beijing, waaronder het Beihai park, de Lama en Confucius tempel en een paar keer naar hutongs (oude wijkjes in Beijing). Er zijn nog genoeg plekken over voor een half jaar en als Henk, Dineke en Mirjam op bezoek komen zal ik ook nog veel gaan bekijken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de twee bekendste dingen, de verboden stad en de lange muur nog niet gezien heb. Maar die zal ik allebei sowieso nog wel een paar keer gaan bekijken. In het weekend ga ik dan meestal met Nederlanders uit in de buurt van de campus of naar Sanlitun, de grootste uitgaanswijk van Beijing. Plaatsen waar ik tot nu toe ben geweest zijn de Propaganda, ook bekend als de vleesmarkt (Lonely Planet Beijing: "If you can't score here, you can't score anywhere" ), de Vics, de Salsa Carribe (vooral populair onder Latijns-Amerikanen natuurlijk), de Pepper cocktail-bar (met drankjes met dubieuze namen als de blowjob en de screaming orgasm), een jazz-café en het campus-café. Ik heb op internet ontdekt dat er ook een plek in de buurt van de campus is waar veel live-muziek wordt gespeelt door Chinese muzikanten dus daar wil ik ook snel eens een keer heen.

Misschien dachten jullie afgelopen vrijdag wel: die Jasper viert vast geen Sinterklaas in China, maar dan hebben jullie het mis. Ik heb met een grote groep Nederlanders sinterklaas gevierd, inclusief lootjes, gedichten en cadeautjes. De surprises hebben we maar achterwege gelaten, want we hadden geen zin (om even een grap van m'n studiegenoot Aniek her te gebruiken) om in bakken met stinkende tofu te gaan zoeken naar een cadeautje. Veel mensen hadden hun uit Nederland opgestuurde sinterklaas-snoep opgeofferd en zo hadden we een behoorlijke berg pepernoten en taaitaai. Verder hebben Aniek, Adriane en Eveline (sorry als ik iemand oversla) wentelteefjes en glüh-wijn voor ons gemaakt. Omdat er een Amerikaan bij het feest was hebben we het sinterklaas-feest en de verschillende soorten snoep aan hem uitgelegd en vertaald, wat soms vreemde vertalingen opleverd ('pepper nuts' en 'spicy nuts' doen mij een beetje denken aan de 'Chocolate Salty Balls' van South Park, als iemand dat wat zegt en flip-bitches klinkt toch minder lieflijk dan wentelteefjes) Ik heb een gedicht voor Raissa geschreven en haar twee knuffels gegeven van een serie die ze hier spaarde. Zelf heb ik van Jan-Anne een paar handschoenen en een muts gehad, waar we het toevallig vlak voor het sinterklaasfeest over hadden gehad. Dat kwam goed uit, want het wordt echt steeds kouder hier (er is al een nacht geweest met een temperatuur van tussen de -5 en -10). Ik heb foto's toegevoegd zodat jullie kunnen zien dat je zelfs in Beijing een gezellige Sinterklaas kan vieren. Verder nog wat willekeurige foto's van de afgelopen tijd.

In het Beihai-park was er trouwens een oude man met water en een lange penseel op de grond aan het kalligraferen, waar we een tijdlang naar hebben staan kijken. Toen die man doorkreeg dat wij Chinees konden (of iets dat daar op lijkt), mochten we het ook eens proberen. Zelf maakten we er nogal iets lelijks van, maar ik heb een foto toegevoegd van die man die mijn Chinese naam heeft kalligrafeert, hoe cool is dat?

  • 09 December 2008 - 18:59

    Ton En Paula:

    Hoi Jasper
    Wat een leuk verhaal. Ik vind je naam in chinese karakters toch wel mooier dan het
    "gewone"Jasper. De naam "wentelteefje"doet het daarentegen wel weer beter dan die Engelse vertaling (daar past trouwens wel goed dat ene drankje (screaming orgasm bij) Al met al vind ik je verhalen leuk en ik lees ze met plezier.
    Veel succes verder met alles enne......blijven genieten hoor.
    groetjes
    Paula

  • 11 December 2008 - 12:19

    Rody:

    Lekker! Flip-bitches! doe mij maar een paar ;-)

    Nu moet ik toegeven, ik heb helemaal niets gedaan met sinterklaas, alleen maar gewerkt.

    Goed om te lezen dat het goed met je gaat, en leuk stukje weer!

    groetjes

  • 16 December 2008 - 09:17

    Floor:

    Hoi Jasper,

    Leuk om weer van je te horen. Je hebt dus toch nog een leuke sinterklaas gehad. Er was wel veel snoepgoed opgestuurd, zo te zien. Gaan jullie ook wat doen met kerst?
    Groetjes,
    Floor

  • 20 December 2008 - 23:10

    Ineke:

    Leuk hoor, al die foto's, en leuk dat je ook Sinterklaasfeest hebt gevierd. Al die verschillende talen is wel lollig, daar heb je trouwens wel wat woordenboeken ook voor nodig!Je Chinees zal wel geweldig zijn als je weer in Nederland bent, zo elke week 2 uur extra oefenen is daar wel bevorderlijk voor. Maar je beleeft wel wat daar in China. Goed hoor! En blijven genieten! Groeten en goede Kerstdagen en een prettige jaarwisseling.
    Ineke.

  • 22 December 2008 - 19:06

    Oma En Opa:

    Wij hebben ook nu met belangstelling kennis
    genomen van je uitgebreide
    verslag van 9 decemer jlWij zullen maar niet proberenje naam in het chinees te spellen.Zondag na de kerst
    komen Dineke en Henk met
    Mirjam.Floor en Mark bij
    ons op bezoek Jammer dat jij er niet bij bent
    Aagenomen dat er vast wel
    vrienden zijn die met jou
    Kerst zullen vieren, wensen
    we jou fijne kerstdagen en voor 2009 vooral goede
    gezondheid en succes ,met
    je verdere studie
    Met onze groetjes opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Van 28 augustus 2008 tot midden juli studeer ik in Beijing aan de Beijing Language and Culture University. Verder hoop ik tijd te hebben om meer van het land te zien dan alleen Beijing.

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 18035

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: