Aankomst in China - Reisverslag uit Beijing, China van Jasper - WaarBenJij.nu Aankomst in China - Reisverslag uit Beijing, China van Jasper - WaarBenJij.nu

Aankomst in China

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

30 Augustus 2008 | China, Beijing

Hoi allemaal!

Ik ben gisterenochtend rond 9.30 (lokale tijd) aangekomen in Beijing. Eigenlijk is de reis helemaal goed verlopen; de treinen naar Düsseldorf kwamen op tijd aan, in het vliegtuig naar Beijing zat ik naast een Chinese studente waar ik alvast mijn Chinees alvast wat mee kon oefenen en ik ben niet opgelicht door de taxi-chauffeur op weg naar de campus.
Ik moest daar eerst een heleboel dingen regelen: mijn verblijfplaats op de campus (een klein kamertje wat ik met een Duitser deel, met gezamelijke douches en Franse gat-in-de-vloer-wc's voor één verdieping. Ik zit op de tiende verdieping, maar gelukkig is er een lift die nog net niet primitief genoeg is om er niet in de durven. Daarnaast moest ik mijn aanmelding voor de lessen zelf regelen, waarbij ik veel heen en weer gestuurd werd. Gelukkig had ik toen mijn koffers al in mijn kamer kunnen zetten. Ik moet morgen een test doen om te kijken in welke groep ik word ingedeeld, dus daar ga ik vandaag nog een beetje voor leren.
Als laatste moest ik nog mijn maandelijkse 'zakgeld' (van de Chinese overheid, ik heb daarnaast natuurlijk ook nog geld van de Nederlandse beurs) ophalen. Dat was natuurlijk het leukste om te regelen! Ik bleek opeens 1700 (170 euro!) kuai per maand te krijgen ipv van 1000 (100 euro) en kreeg ook nog een 'opstartbedrag' van 1800 kuai. Dus mij hoor je niet klagen! Ik kan dat elke maand bij een kantoortje ophalen en krijg dan een dik pak geld mee (ze deelden het nu uit in briefjes van 100, dus ik kreeg een stapel van 34 briefjes mee.


Tijdens het regelen van al deze dingen kwam ik gelukkig al iemand tegen van de universiteit in Nederland en zij hielp me een beetje de weg te vinden. Zij heeft met twee anderen een appartement gehuurd dichtbij de campus en was al wat langer in Beijing.
Ik ben wat later wat gaan eten (m'n eerste Chinese maaltijd bestond uit gefrituurde groenten met soja-saus) en daarna ben ik met een groep uit Leiden (waaronder de drie eerdergenoemde mensen die een kamer dichtbij de campus hebben) naar Tiananmen-plein geweest. Ik was nog nooit in Beijing geweest en dat was dus wel een goede eerste indruk van de stad. Er werden al voorzichtig kinderen naar ons toegeduwt om op de foto te gaan, dus zelfs op het meest toeristische plein van de meest Westerse stad van China kunnen buitenlanders nog een bezienswaardigheid zijn.
Daarna gingen we wat eten (ik had in het vliegtuig nog een ontbijtje gehad en verder de hele nog niets behalve die gefrituurde groenten). Ik heb op mijn eerste dag in China gelijk vlees gegeten; als ik vegetariër wil blijven moet ik hier eerst plekken vinden waar je een beetje voedzame, vullende vegetarische maaltijd kan krijgen ipv wat gebakken groentes. In het restaurant waren we ook wel een bezienswaardigheid: maar 9 Westerlingen in één keer zijn ook wel erg gek natuurlijk. Rond het Tiananmen-plein zijn allerlei winkeltjes waar je je afding-vaardigheid kan oefenen. Ik heb dat nog niet gedaan, maar sommige van mijn tongxue (medestudenten) hebben al wat dingetjes gekocht. Verder een soort Disney-land achtige straat gezien op een plek die vorig jaar volgens mijn Leise studiegenoten nog volledig leeg was. Alle oude straten worden hier afgebroken om er vervolgens nieuwbouw te zetten die moeten suggereren dat ze authentiek klassiek Chinees zijn. Maar dan krijg je dus een soort Efteling-gebouwen.
Daarna waren we allemaal moe en zijn we weer naar de campus gegaan. We hebben trouwens met de metro gereist: je kunt voor 0,20 euro een kaartje kopen en deze blijft geldig zolang je de metro niet verlaat. Voor 0,20 cent komt je dus overal waar je wilt zijn. Ik heb dus maar gelijk een 'Yi ka tong' gekocht, wat een soort chipknip is met een heleboel van dit soort metrokaartjes. Dan hoef je niet steeds een nieuw kaartje te kopen want je kan deze gewoon met een hoger bedrag opladen.

Ik zal de komende dagen een bericht sturen met wat foto's van mijn kamer, de campus en de omgeving, dan kunnen jullie een idee krijgen hoe het hier is.

Groetjes,

Jasper

  • 31 Augustus 2008 - 14:31

    Floor:

    Hoi Jasper,

    Leuk om te lezen wat je allemaal al gedaan hebt! Fijn ook dat het goed ging tijdens de reis.
    We zitten nu een paar dagen bij Bep in huis, want die is op vakantie. Dat betekent ook dat we de foto's alleen in het klein kunnen bekijken. Maar wel leuk om al te zien. Groetjes, floor

  • 01 September 2008 - 17:27

    Ton:

    Nou, Japie, zo te horen red jij 't allemaal wel. Niet te veel op je kamer blijven ( te klein) en veel van de stad en de taal leren. Ik heb er alle vertrouwen in. Succes gozer.........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Van 28 augustus 2008 tot midden juli studeer ik in Beijing aan de Beijing Language and Culture University. Verder hoop ik tijd te hebben om meer van het land te zien dan alleen Beijing.

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 18136

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: